ABSTRACT / RESUMO
Alongside with a homonymous symposium (2020), "What Education" explores the culture of architectural education in Portugal since 1966, mapping the interaction of the architecture schools to the main political and cultural events. Throughout this period, dominated by the Schools of Porto and Lisbon, new courses emerged with alternative pedagogical programs, responding to the progressive integration of Architecture in the university system, shifting from the paradigm of the Beaux-Arts tradition to the university system, with the integration of social sciences and technologies in a field predominantly dominated by arts.
Coordination / COORDENAÇÃO
Gonçalo Canto Moniz
guest researchers / INVESTIGADORES CONVIDADOS
Eduardo Fernandes,
Leonor Matos Silva,
Pedro Pinto,
Raquel Paulino
Conjuntamente com o seminário homónimo (2020), “What Education” explora a sedimentação da cultura do ensino da Arquitectura em Portugal desde 1966, mapeando a reacção das escolas aos principais eventos políticos e culturais. Durante este período, dominado pelas Escolas do Porto e de Lisboa, foram-se criando novos cursos com programas pedagógicos alternativos, para dar resposta à progressiva integração da Arquitectura no sistema universitário, mudando do paradigma da tradição de belas-artes para o sistema universitário, com a integração das ciências sociais e das tecnologias num campo dominado pelas artes.
STUDY PLAN, GENERAL BASES, PORTO HIGH SCHOOL OF FINE ARTS, 1977 [© FUNDAÇÃO MARQUES DA SILVA, ARCHIVE FERNANDO TÁVORA]
ESQUEMA DE PLANO DE ESTUDOS PARA AS BASES, ESBAP, FERNANDO TÁVORA,1977 [© FUNDAÇÃO MARQUES DA SILVA, ARQUIVO FERNANDO TÁVORA]
Coordination / COORDENAÇÃO
Gonçalo Canto Moniz
guest researchers / INVESTIGADORES CONVIDADOS
Eduardo Fernandes,
Leonor Matos Silva,
Pedro Pinto,
Raquel Paulino
ABSTRACT / RESUMO
Alongside with a homonymous symposium (2020), "What Education" explores the culture of architectural education in Portugal since 1966, mapping the interaction of the architecture schools to the main political and cultural events. Throughout this period, dominated by the Schools of Porto and Lisbon, new courses emerged with alternative pedagogical programs, responding to the progressive integration of Architecture in the university system, shifting from the paradigm of the Beaux-Arts tradition to the university system, with the integration of social sciences and technologies in a field predominantly dominated by arts.
Conjuntamente com o seminário homónimo (2020), “What Education” explora a sedimentação da cultura do ensino da Arquitectura em Portugal desde 1966, mapeando a reacção das escolas aos principais eventos políticos e culturais. Durante este período, dominado pelas Escolas do Porto e de Lisboa, foram-se criando novos cursos com programas pedagógicos alternativos, para dar resposta à progressiva integração da Arquitectura no sistema universitário, mudando do paradigma da tradição de belas-artes para o sistema universitário, com a integração das ciências sociais e das tecnologias num campo dominado pelas artes.
STUDY PLAN, GENERAL BASES, PORTO HIGH SCHOOL OF FINE ARTS, 1977 [© FUNDAÇÃO MARQUES DA SILVA, ARCHIVE FERNANDO TÁVORA]
ESQUEMA DE PLANO DE ESTUDOS PARA AS BASES, ESBAP, FERNANDO TÁVORA,1977 [© FUNDAÇÃO MARQUES DA SILVA, ARQUIVO FERNANDO TÁVORA]